Zapraszamy do nowego sklepu Rockers.pl

Der Blutharsch

Der Blutharsch

Jeden z najbardziej znanych przedstawicieli gatunku !

Projekt Albina Juliusa, twórcy ciężkiego i transowego The Moon Lay Hidden Beneath a Cloud.  Pod względem muzyki trudno wyznaczyć ścisłe granice muzyki neofolkowej. Muzycy gatunku bardzo chętnie wchodzą na pola innych gatunków, zwłaszcza industrialu (np. Blutharsch), dark ambientu, dark wave, muzyki neoklasycznej czy średniowiecznej. Blutharsch udało się też połączyć ciężką, teutońską sekcję rytmiczną z subtelniejszymi elementami folku i improwizowanymi wstawkami akustycznych instrumentów. Generalnie coraz wyraźniejsze w twórczości projektu stają się inspiracje muzyką improwizowaną, w tym również utrzymaną w poetyce rockowej.

Pod tym względem twórczość Albina Juliusa przypomina trochę nurt rozwijany przez takie projekty jak Novy Svet czy O Paradis. Jedynie trochę, nadal bowiem jest to próba połączenia estetyki neofolkowej, militarnej i "piosenkowej", z której Der Blutharsch często wychodzi zwycięsko.  Austriacki projekt to wciąż ścisła czołówka w swoim kanonie muzycznym.  Jeden z czołowych zespołów sceny neofolkowej, zaliczany obok COIL, czy CURRENT 93 do klasyków gatunku.

 

NEOFOLK:

- jako gatunek muzyczny a zarazem zjawisko kulturowe wywołuje wiele kontrowersji, ma zajadłych przeciwników jak również gorących zwolenników. Zapraszamy do lektury całkowicie subiektywnej, syntetycznej próby ujęcia zjawiska pod tytułem: "neofolk".

Motto : „- To co to jest ten neofolk ?  - A sam sobie sprawdź, ty leniwy draniu“ (archiwalny dialog z forum Play Lauder)

Historycznie nazwa neofolk nawiązuje do folkowej fali lat 60 XX wieku – gdy po muzykę folkową sięgnęli społeczni kontestatorzy różnej maści. Wtedy folk stał się narzędziem buntu wobec rzeczywistości (np. w USA – przeciwko wojnie w Wietnamie).  Folk, postrzegany przez artystów jako muzyka prostych ludzi (a więc i niższych klas społecznych) został zaakceptowany przez lewicujących aktywistów politycznych. Oczywiście to juź był folk przetworzony przez miejskich artystów, odmienny od ludowego pierwowzoru (stąd teź używane czasem określenie „progresywnego folku“). 

Skąd się wziął w tym wszystkim neofolk ?

Historię neofolku można sprowadzić do garści projektów muzycznych. Mało tego, historyczny rdzeń neofolku można wręcz sprowadzić do paru osobowości.  W 1976 roku dwóch muzyków zaczęło współpracę – byli to Tony Wakeford i Douglas Pearce (później występujący jako Douglas P.).  Nie był to jeszcze projekt neofolkowy, ale jednak obaj dżentelmeni poznali swoje możliwości a ta współpraca na długo zaciążyła na ich dalszej drodze muzycznej.  Są to ważne postacie, bo Douglas P. założył Death in June, a Tony Wakeford – Sol Invictus.

Na płytach Death in June i Current93 udzielał się wokalnie niejaki Ian Read. To kolejna, bardzo ważna postać neofolku. Read współtworzył z Wakefordem Sol Invictus, a w latach 90 zapoczątkował własny projekt Fire+Ice.  David Tibet w 1985 roku zapoczątkował Current 93. Do tego grona warto jeszcze „dołożyć“ Stevena Stapletona, lidera Nurse With Wound, z duchowym patronatem Genesisa P. Orridge’a, i mamy zachęcające towarzystwo.  Oczywiście z czasem pojawiało się więcej osób, nie ma sensu wymieniać wszystkich. <br> Neofolk uwielbia nawiązania do np. industrialu czy ambientu.

Innym gatunkiem, pokrewnym neofolkowi (a czasem potocznie wręcz z nim utożsamianym) jest martial music. To specyficzna muzyka, oparta na pompatycznych brzmieniach: marszowe rytmy, masywne instrumenty nasuwające skojarzenia z wojną (bębny, sample przemówień, sample pieśni wojskowych) itd.  W sferze symbolicznej, albumy martial obfitują w martyrologiczny klimat: zdjęcia pomników lub ujęcia z II wojny światowej. Klimatu dopełniają ciężkie, transowe industrialne drony, zapętlone dźwięki itp, a czasem wtrącenia typowo folkowe.

(darkplanet.pl)
 

Płyty powiązane z wykonawcą:

Rozumiem Używamy plików cookies m.in. w celu świadczenia usług, reklamy i statystyk.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.